Lojalitet går båda vägar

Lojalitet är en rolig grej. Det är något som många gånger förväntas, men som inte respekteras.
Många är de gånger då ledarskap, medarbetare och kunder förväntar sig lojalitet, bara ”därför att…”
Ledare som KRÄVER sig lojalitet pga sin roll och inbördes beroenden missar därmed sin största tillgång: medarbetarna.

Låt mig ge två exempel från mitt eget liv som kund och som medarbetare på lojalitet som går båda vägarna:

En mobil jag haft har krånglat med en specifik funktionalitet. Den var inne sammanlagt 6 veckor på olika verstäder, ingen skillnad. Telefonen blev utbytt till en ny av samma modell. Fortfarande ingen skillnad. SONY kände min frustration, och bytte ut min 2 år gamla XZ2 till en Xperia 1, deras senaste flaggskepp.
Konklusion: Jag stannar som kund då min lojalitet värderas, och Sony visar att dom uppskattar lojala kunder.

Exempel två: En ledarkollega på en f.d. arbetsplats KRÄVDE just lojalitet, och använde det som metod när han gav order om olika uppgifter som skulle utföras på företaget, och bemöte eventuella invändningar med ”för att jag sa det”. Han var sedan oerhört missnöjd med den låga motivationen och bristen på engagemang från medarbetarna.
Min approach har alltid varit mer enligt principen ”Du ger var du får”. Jag bad om hjälp istället för att ge order, visade vägen med mitt egna engagemang på golvet och tackade för insatsen när man var klar med arbetet.  Vilken metod tror ni uppskattades mest?

Lojalitet är något som skall vårdas, och utövas med stor respekt. Att använda lojalitet som ett verktyg för manipulation kommer slå tillbaka, och när det sker, så slår det hårt.

Ta hand om varandra.

Lojalitet går båda vägar
Rulla till toppen